به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص شفافسازی هرچه بیشتر فرایند تولید تا مصرف قیر و افزایش کیفیت قیر و آسفالت در قالب اجراییکردن قانون اصلاح بند "ک" تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: با برگزاری دهها جلسه کارشناسی با همه ذینفعان و متخصصان و همینطور جلسات مدیریتی با مدیران مجرب در حوزه قیر و آسفالت و مدیران مرتبط دستگاههای موضوع قانون بخشنامه مهمی باهدف تحقق مفاد فوق تدوین و ابلاغ شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این بخشنامه در برای شفافسازی فرایند تولید تا مصرف قیر، تکالیفی برای افزایش کیفیت قیر و آسفالت توسط شرکتهای تولیدکننده، ارتقای ضوابط تولید قیر توسط مراجع تدوینکننده ضوابط و همینطور تقویت سلامت فرایند توزیع قیر تعیین شدهاست.
غفاری ادامه داد: براساس این بخشنامه کیفیت قیر و آسفالت در چهار مرحله (تولید قیر، تحویل قیر به کارخانه آسفالت، آسفالت خروجی از کارخانه و درنهایت در زمان پخش و اجرای آسفالت در پروژه) کنترل و تحت آزمایش قرار میگیرد.
وی در ادامه تأکید کرد: هدف اصلی از تدوین و ابلاغ این بخشنامه، کنترل مضاعف تولید، توزیع و مصرف قیر در راستای ارتقای کیفیت پروژههای عمرانی و سالمسازی حداکثری مراحل مختلف استفاده از این مصالح مهم است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از مهمترین اقدامات صورتگرفته در بخشنامه جدید را بررسی مجدد صلاحیت حرفهای کلیه شرکتهای قیرساز واجد شرایط و بهروزرسانی فهرست مربوط بهصورت ماهیانه دانست.
وی افزود: بر اساس این بخشنامه قیر صرفاً در اختیار کارخانههای تولید آسفالت دارای گواهینامه فعالیت معتبر قرار میگیرد.
به گفته غفاری، مرکز و آزمایشگاه و شرکتهای قیرساز مکلفاند اسناد و نتایج آزمایشگاهی قیر (شیتهای آزمایشگاهی) در مبدأ و مقصد را بهصورت بر خط در سامانه بارگذاری کنند.
وی ادامه داد: تکلیف پیمانکاران به درخواست تست کلاسیک (کشش، نرمی، نفوذپذیری و لکه) قیر بهنحویکه نماینده آزمایشگاه هنگام تخلیه قیر (اعم از روزهای تعطیل و غیرتعطیل) در محل حضور داشته و نمونهبرداری لازم را انجام دهد. آزمایشگاه هم مکلف است همان روز نمونهبرداری (اعم از روزهای تعطیل و غیرتعطیل) نتیجه تست را در سامانه بارگذاری کند.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، برقراری ارتباط برخط سرویس بارنامه الکترونیکی و پایش وزن و حرارت به سامانه سبا و تکلیف شرکتهای قیرساز برای تحویل قیر به ناوگان مجهز به سیستم رهیاب (GPS) و حسگر وزن و حرارت جهت تضمین سلامت قیر تحویلی به کارگاه را از دیگر ویژگیهای این بخشنامه دانست.
غفاری گفت: منوط کردن صدور تأییدیه اعلام وصول توسط دستگاه به دریافت بارنامه الکترونیکی و کنترل وزن محموله از مبدأ تا مقصد، شیت نتیجه آزمایش نمونهبرداری شده در روز تحویل از مبدأ و صورتمجلس تحویل قیر در کارگاه (شامل شرکت قیرساز، پیمانکار، نماینده مجری و ناظر) و بارگذاری آنها در سامانه از دیگر محورهای این بخشنامه است.
وی افزود: تکلیف مصرف قیر صرفاً در همان پروژهای که حواله برای مختصات جغرافیایی (UTM) آن صادر شده با مسئولیت بالاترین مقام مجری در این بخشنامه الزامی شده است.